Nowelizacja ustawy o ochronie przyrody przyjęta przez Sejm. Od 1 stycznia 2017 r. wycinka drzew na prywatnej posesji będzie możliwa bez zezwolenia.
Dotychczas właściciel działki, który chce usunąć drzewo ze swojej posesji, musi uzyskać zgodę urzędu gminy lub miasta. Jeżeli drzewo zostało wycięte bez takiego zezwolenia, gospodarz musi liczyć się z nieproporcjonalnie wysoką karą, często wynoszącą dziesiątki, a nawet kilkaset tysięcy złotych.
Zaproponowane w nowelizacji ustawy zmiany zakładają, że osoby fizyczne nie będą musiały występować o zgodę na wycięcie drzewa na prywatnej działce, a co za tym idzie, nie będzie również potężnych kar za jej brak. Te zmiany to danie wolności wyboru ludziom – podkreśla prof. Jan Szyszko, minister środowiska. Dzięki tej regulacji nastąpi także ograniczenie zupełnie niepotrzebnej biurokracji – do tej pory większość, bo ponad 95 proc. decyzji było pozytywnych.
1. Po co ta ustawa?
Obecnie właściciele działek planując wycinkę drzew muszą uzyskać zezwolenie urzędu gminy lub miasta. Ale są wyjątki uzależnione od obwodu drzewa mierzonego na wysokości 5 cm. Zezwolenie nie jest potrzebne, jeżeli obwód nie przekroczy 25 cm., a w przypadku topoli, wierzb, kasztanowca zwyczajnego, klonu, robinii akacjowej, platanu – 35 cm. Jeżeli drzewo zostało wycięte bez zgody, to gospodarz musi liczyć się z potężną karą, często liczoną w dziesiątkach tysięcy złotych. Minister środowiska w rozporządzeniu ustala stawki opłat za wycinkę dla przedsiębiorców. Te najwyższe przekraczają nawet 100 tys. zł.
Nowe przepisy „będą miały na celu istotne zwiększenie uprawnień właścicieli nieruchomości, na których rosną drzewa i krzewy, uproszczenie regulacji dotyczącej wycinki oraz wyposażenie jednostek samorządu w kompetencje do dostosowywania poziomu ochrony zieleni do ich potrzeb” – czytamy w uzasadnieniu do projektu.
2. Co z zezwoleniami?
Nowela ustawy przewiduje, że bez zezwolenia będzie można wyciąć drzewa lub krzewy na prywatnej posesji, jeśli ich usunięcie nie będzie związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.
Ale właściciel działki nie będzie miał całkowitej dowolności w wycince. Zgodnie z nowelą, rady gmin będą mogły podejmować uchwały, w których określą, w jakich wypadkach nie obowiązują zezwolenia na wycinkę na ich terenie. Mogą wskazać, jakich drzew nie można wycinać, na które gatunki obowiązują zezwolenia itp. Wśród kryteriów wymienionych w ustawie są m.in.: gatunek, wiek, wycinka związana z prowadzeniem działalności gospodarczej, wpis do rejestru zabytków.
Jednak o taką zgodę wciąż będą musieli ubiegać się przedsiębiorcy.
3. Bez dowolności
W przypadku, jeśli gmina nie określi swoich zasad, wycinka drzew i tak nie będzie całkowicie dozwolona. Zgodnie z nowelizacją, obwód pnia mierzony na wysokości 130 cm nie powinien przekraczać 100 cm w przypadku gatunków szybkorosnących (topoli, wierzb, kasztanowca zwyczajnego, klonu jesionolistnego, klonu srebrzystego, robinii akacjowej oraz platanu klonolistnego), a dla pozostałych drzew – 50 cm.
4. Jakie opłaty?
Gminy uzyskają możliwość określania stawek opłat za usunięcie drzew i krzewów. Stawki opłat za wycinkę dla przedsiębiorców mają być zależne od rodzaju lub gatunku drzew czy krzewów, obwodu pnia drzewa lub powierzchni krzewów rosnących w skupisku. Zgodnie z nowelą za usuwanie drzew nie będą mogły przekroczyć 500 zł a za usuwanie krzewów – 200 zł.
Źródło: swiatOZE.pl
Mamy przyjemność poinformować, że Zakłady Przemysłu Sklejek „BIAFORM” S.A. z siedzibą w Białymstoku z wynikiem pozytywnym ukończyły proces certyfikacji dla zrównoważonej biomasy stałej – system oparty na zasadach należytej staranności (SNS) na zgodność ze standardem SWP-SNS:2015, edycja 1.1 System Weryfikacji Pochodzenia dla Biomasy Leśnej i AGRO.
Zakres systemu SNS obejmuje wymagania dla systemu opartego na zasadach należytej staranności (SNS) w zakresie oceny ryzyka źródeł pochodzenia biomasy oraz prowadzenia systemu bilansu masy.
Proces certyfikacji przeprowadziła autoryzowana jednostka certyfikująca BPIC Sp. z o.o. Brytyjsko-Polski Instytut Certyfikacji i Szkoleń z siedzibą w Warszawie.
W wyniku audytu została podjęta decyzja o wydaniu certyfikatu Systemu Należytej Staranności – Certyfikat SNS Nr 001/SNS_BPIC/2016.
Aktualność można zweryfikować na stronie Administratora Systemu w bazie wydanych certyfikatów: http://ksub.pl/baza-certyfikatow/.
Serdeczne GRATULACJE dla całej firmy, a przede wszystkim za zaangażowanie ze strony Pełnomocnika Zarządu ds. Jakości, Pełnomocnika ds. SNS oraz całego personelu zaangażowanego w funkcjonowanie systemu SNS.
Pomimo końcówki roku, już po raz czwarty spotkaliśmy
się na szkoleniu pt.
„BIOMASA W ŚWIETLE NOWYCH PRZEPISÓW PRAWNYCH” oraz „WARSZTATACH SZKOLENIOWYCH
z dokumentowania zrównoważonej biomasy
na cele energetyczne”
które odbyły się w dniach 24-25 listopada 2016 r. w Warszawie
Tematykę szkolenia przedstawili wiodący eksperci:
Ekspert ds. systemu wsparcia i wieloletni pracownik Urzędu Regulacji Energetyki;
Ekspert z Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego, a także
Przedstawiciele dwóch wiodących firm konsultingowych: MS Consulting.
Organizatorem szkolenia jest firma MS Consulting
Drugiego dnia 25 listopada 2016 r. liczna grupa szkoleniowa zebrała się na warsztatach szkoleniowych z zakresu dokumentowania zrównoważonej biomasy na cele energetyczne.
Warsztaty poprowadzili:
Tatiana Rodek — przedstawicielka firmy PGNiG Termika S.A.,
pani Martyna Gatkowska i pan Wojciech Kiryła z Instytutu Geodezji i Kartografii
oraz pan Adam Sarnaszek i pani Agnieszka Kędziora-Urbanowicz — przedstawiciele Biocontrol Sp. z o.o. oraz Krajowego Spisu Uwierzytelnionej Biomasy – www.ksub.pl
Partnerem medialnym wydarzenia był magazyn biznesowy – RYNKI INWESTYCJI – kwartalnik biznesowy kierowany do inwestorów, właścicieli, kadry zarządzającej kapitałem, produkcją, rozwojem oraz środowiskiem.
Partnerami wspierającymi są Uniwersytet Warmińsko-Mazurski
oraz operator Krajowego Spisu Uwierzytelnionej Biomasy.
Już wkrótce zapraszamy na kolejną edycję!
Informacje o nowej edycji znajdziecie Państwo na naszej stronie internetowej:
www.bio-control.pl
www.ksub.pl
www.akademiabiocontrol.pl
ZAPRASZAMY!
Rozporządzenie z dnia 1 grudnia 2016 r. ws. szczegółowego sposobu obliczania łącznej wartości pomocy publicznej dla wytwórców energii elektrycznej
z odnawialnego źródła energii w instalacjach odnawialnego źródła energii
(Dz. U. z 2016 r., poz. 1962)
W dniu 5.12.2016 r. opublikowano w Dzienniku Ustaw rozporządzenie dotyczące sposobu wyliczenia wartości pomocy publicznej w projektach z zakresu odnawialnych źródeł energii.
Na niewiele ponad 3 tygodnie przed pierwszymi, zaplanowanymi na 30 grudnia br. aukcjami, rozporządzenie wchodzi w życie po opublikowaniu go w Dzienniku Ustaw Rozporządzenie, co jest niezwykle istotne dla podmiotów zamierzających przystąpić do aukcji.
W rozporządzeniu wskazuje się wzory, które umożliwiają obliczenie dopuszczalnej pomocy publicznej, dzięki czemu inwestorzy, którzy otrzymali już pomoc publiczną na etapie inwestycyjnym, będą mogli obliczyć wysokość maksymalnej pomocy możliwej do uzyskania na etapie operacyjnym, na podstawie wygranej aukcji.
Ponadto w rozporządzeniu znajdziemy wzór oświadczenia, w którym inwestor przystępujący do aukcji ma wskazać, czy skumulowana wartość pomocy otrzymanej do dnia zakończenia okresu wsparcia nie przekracza maksymalnej, możliwej do otrzymania pomocy publicznej, zgodnie z art. 39 ust. 8 ustawy o OZE.
O ile obliczenie dozwolonej pomocy publicznej nie stanowi problemu dla inwestorów planujących zgłoszenie do aukcji projektów, w przypadku których nie przyznano wcześniej takiej pomocy, o tyle inwestorzy zgłaszający nowe projekty – lub projekty już istniejących instalacji w ramach aukcji migracyjnych – które otrzymały wcześniej dotacje np. z programów unijnych czy z NFOŚiGW lub wsparcie operacyjne w systemie zielonych certyfikatów, muszą sami wyliczyć, jaka możliwa pomoc jeszcze im przysługuje i uwzględnić to w proponowanej w aukcji cenie za energię.
Złe oszacowanie dozwolonej pomocy publicznej mogłoby skutkować ryzykiem zwrotu pomocy przyznanej na podstawie wygranej aukcji.
Rozporządzenie Ministra Energii z dnia 1 grudnia 2016 r. w sprawie obliczania wartości pomocy publicznej dla wytwórców energii elektrycznej z odnawialnego źródła energii w instalacji odnawialnego źródła energii jest dostępne pod tym linkiem.
Źródło: gramwzielone.pl
Mamy przyjemność poinformować, że Zakłady Przemysłu Sklejek „BIAFORM” S.A. z siedzibą w Białymstoku z wynikiem pozytywnym ukończyły proces certyfikacji dla zrównoważonej biomasy stałej – system oparty na zasadach należytej staranności (SNS) na zgodność ze standardem SWP-SNS:2015, edycja 1.1 System Weryfikacji Pochodzenia dla Biomasy Leśnej i AGRO.
Zakres systemu SNS obejmuje wymagania dla systemu opartego na zasadach należytej staranności (SNS) w zakresie oceny ryzyka źródeł pochodzenia biomasy oraz prowadzenia systemu bilansu masy.
Proces certyfikacji przeprowadziła autoryzowana jednostka certyfikująca BPIC Sp. z o.o. Brytyjsko-Polski Instytut Certyfikacji i Szkoleń z siedzibą w Warszawie.
W wyniku audytu została podjęta decyzja o wydaniu certyfikatu Systemu Należytej Staranności, którego aktualność będzie można zweryfikować na stronie Administratora Systemu w bazie wydanych certyfikatów: http://ksub.pl/baza-certyfikatow/
Serdeczne GRATULACJE dla firmy za zaangażowanie ze strony Pełnomocnika Zarządu ds. Jakości, Pełnomocnika ds. SNS oraz całego personelu zaangażowanego w funkcjonowanie systemu SNS.
W dniu 28.11.2016 r. na stronach Rządowego Centrum Legislacji pojawił się projekt
Rozporządzenia Ministra Środowiska w sprawie szczegółowych cech jakościowo-wymiarowych i fizyko-chemicznych drewna energetycznego z dnia 25.11.2016 r.
WSPÓŁPRACA INSTYTUTU GEODEZJI I KARTOGRAFII, CENTRUM TELEDETEKCJI – BIOCONTROL
Nazwa projektu: SYeNERGY – Satelitarna Platforma wspomagająca uwierzytelnianie Biomasy Lokalnej
-
Wykonawcy: Konsorcjum Instytutu Geodezji i Kartografii, Centrum Teledetekcji i BIOCONTROL
Eksperci z zakresu przetwarzania danych satelitarnych Centrum Teledetekcji Instytutu Geodezji i Kartografii oraz Eksperci – Audytorzy z firmy BIOCONTROL
SYeNERGY to projekt w fazie przygotowania do komercjalizacji. Obecnie projekt i metodologia są w trakcie procedury patentowej. Projekt jest w trakcie procedury zatwierdzania przez ESA (Europejską Agencję Kosmiczną) mającej na celu wsparcie finansowe przy komercjalizacji SYeNERGY.
Odpowiedź na aktualne przepisy prawne:
W jaki sposób poświadczyć odległość biomasy lokalnej w promieniu 300 km od jednostki wytwórczej?
Zastanawiasz się czy biomasa importowana również może spełnić kryterium lokalności?
W jaki sposób uwierzytelnić czy dana działka istnieje i jaka jest jej powierzchnia?
Jaka będzie szacunkowa ilość biomasy, która pozyskasz z danej uprawy energetyczne?
Na te wszystkie pytania i wątpliwości jesteśmy w stanie odpowiedzieć, ponieważ stworzyliśmy wiarygodne narzędzie właśnie dla Ciebie użytkowniku!
SYeNERGY to przyszła platforma wykorzystująca dane satelitarne do weryfikowania i określania kluczowych kryteriów dla BIOMASY LOKALNEJ oraz narzędzie pozwalające na uwierzytelnienie pochodzenia biomasy na cele energetyczne :
lokalizacji miejsca, gdzie pozyskiwana jest biomasa lokalna, tj. plantacji roślin energetycznych, sadu owocowego, działki gdzie pozyskiwana jest słoma do produkcji pelletu, tłoczni oleju gdzie pozyskiwana jest łuska do produkcji pelletu;
- odległości granicy działki ewidencyjnej plantacji roślin energetycznych, sadu owocowego, działki gdzie pozyskiwana jest słoma do produkcji pelletu, tłoczni oleju gdzie pozyskiwana jest łuska do produkcji pelletu od jednostki wytwórczej, gdzie biomasa zostanie wykorzystana jako paliwo;
- wielkości działki, na której uprawiana jest plantacja roślin energetycznych, znajduje się sad owocowy, pozyskiwana jest słoma do produkcji pelletu, znajduje się tłocznia oleju gdzie pozyskiwana jest łuska do produkcji pelletu;
- statusu i kondycji upraw, czy drzew w sadzie owocowym, jak również informacji o pozyskaniu biomasy, oraz
- szacunkowej ilości biomasy, która może być pozyskana.
Dzięki zastosowaniu danych satelitarnych możliwym jest przeprowadzenie zdalnej, wstępnej oceny danej lokalizacji biomasy lokalnej, analiz czasowych (na podstawie danych archiwalnych) oraz analiz przestrzennych – szacowanie odległości od jednostki wytwórczej itd.
Potrzeby rynku:
W związku z wejściem w życie nowelizacji ustawy z dnia 22 czerwca 2016 r. „O zmianie ustawy o odnawialnych źródłach energii oraz niektórych innych ustaw” (Dz. U. z 2016 r., poz. 925 wraz z późniejszymi zmianami), jednostka wytwórcza podlega obowiązkowi pozyskania biomasy lokalnej, tj. biomasy pochodzącej ze źródła zlokalizowanego w promieniu maksymalnie 300 km od lokalizacji tej jednostki a ponadto odpowiedniego udokumentowania źródła pochodzenia tej biomasy liczonej od granicy ewidencyjnej działki na której pozyskana została biomasa na cele energetyczne.
Dokumentowanie to powinno odnosić się również do tzw. kryteriów zrównoważonego pozyskania. Jest to cały zespół wymagań określonych na poziomie Dyrektyw UE oraz ratyfikowanych przez RP protokołów z Kioto i Protokołu z Paryża. Kryteria Zrównoważonego Pozyskania nakładają cały szereg wymagań odnoszących się ściśle do lokalizacji danej plantacji oraz do jej otoczenia (np. sąsiedztwo innych upraw, obszary chronione, etc.); wszystkie te dane mogą być zbierane i odpowiednio przetwarzane dla użytkownika końcowego.
Biorąc pod uwagę możliwości zbierania danych oraz zastosowanie modeli analitycznych dopasowujących zbierane dane do zapotrzebowania na informacje w kontekście weryfikacji Zrównoważonego Pozyskania Biomasy, mamy do czynienia z praktycznie nieograniczonymi możliwościami weryfikacji różnych parametrów.
Ponadto zwracamy uwagę, ze przepisy nakładają wprost obowiązek weryfikacji biomasy na Jednostki Wytwórcze (Elektrownie zawodowe) dodatkowo wzmacniając ten obowiązek sankcją karna wobec Zarządów Spółek energetycznych (art. 233 K.K.), składania stosownych Oświadczeń, że do wytworzenia energii została użyta odpowiednia ilość biomasy lokalnej – czyli pochodzącej z 300 km i pozyskanej zgodnie z kryteriami zrównoważonego pozyskania.
Jednocześnie Ustawodawca nie wskazuje, żadnego narzędzia dla rynku, które służyłoby do weryfikacji ww. kryteriów pozostawiając swobodę wyboru i zastosowania poszczególnym podmiotom na rynku.
Proponowane rozwiązanie:
SYeNERGY umożliwi jednostce wytwórczej dokonanie wstępnej oceny zgodności wskazanego źródła biomasy z przepisami nowelizacji ustawy z dnia 22.06.2016 r. (Dz. U. z 2016 r., poz. 925 wraz z późniejszymi zmianami), w sposób zdalny – bez audytu w danej lokalizacji oraz efektywny czasowo i ekonomicznie. W przypadku wstępnego potwierdzenia zgodności, zasadnym będzie wykonanie audytu terenowego, który oferowany jest przez doświadczonego partnera platformy – firmę Biocontrol.
Korzyści:
- SYeNERGY to narzędzie umożliwiające poświadczenie BIOMASY LOKALNEJ pod kątem kryterium odległości jako promienia 300 km od granicy działki ewidencyjnej do dowolnej jednostki wytwórczej;
- SYeNERGY to narzędzie do uwierzytelniania BIOMASY LOKALNEJ zarówno krajowej, jak i biomasy pochodzącej z importu;
- SYeNERGY to skuteczne i zarazem tanie narzędzie wykorzystywane zarówno przez jednostki wytwórcze, urzędy publiczne, instytucje nadzorujące, jak i podmioty będące uczestnikami łańcucha dostaw biomasy na cele energetyczne;
- SYeNERGY to odpowiedź na przepisy prawne i oczekiwania branży
W sprawie szczegółów zapraszamy do kontaktu:
BIOCONTROL Sp. z o.o.
ul. Waszyngtona 34-36, 81-342 GDYNIA
telefon: +48 58 535 02 42
kom: +48 609 134 954
e-mail: info@bio-control.pl
W dniu 28.11.2016 r. Urząd Regulacji Energetyki opublikował regulamin aukcji dla odnawialnych źródeł energii. Pomimo zapowiedzi Ministerstwa Energii niestety terminy tegorocznych aukcji nie zostały jeszcze ogłoszone.
Urząd Regulacji Energetyki ogłosił Regulamin aukcji na sprzedaż energii elektrycznej wytwarzanej w instalacjach odnawialnego źródła energii, zgodnie z art. 78 ust. 11 ustawy z 20 lutego 2015 r. – dokument jest dostępny pod tym linkiem.
Sam regulamin został przygotowany przez URE i zatwierdzony przez Ministra Energii na podstawie przepisów art. 78 ust. 8 i 10 ustawy o odnawialnych źródłach energii.
Jak informuje Urząd Regulacji Energetyki, Regulamin aukcji określa:
- przebieg aukcji;
- sposób rozstrzygnięcia aukcji;
- warunki przetwarzania danych dotyczących uczestników aukcji;
- wymagania techniczne dotyczące dostępu do internetowej platformy aukcyjnej;
- sposób zapewnienia bezpieczeństwa i prawidłowości przebiegu aukcji oraz
- warunki zawieszenia dostępu do internetowej platformy aukcyjnej.
Dokument możesz pobrać na stronie Urzędu Regulacji Energetyki pod linkiem: www.ure.gov.pl lub TUTAJ.
źródło: gramwzielone.pl
Jak poinformował 18.11.2016 r. Minister energii Krzysztof Tchórzewski – projekt rozporządzenia na temat przyszłorocznej aukcji został zatwierdzony. Przyszłoroczną aukcję dla odnawialnych źródeł energii liczy się na kilkanaście miliardów złotych.
Ministerstwo Energii wyraźnie sygnalizuje kierunki wsparcia dla OZE, a przede wszystkim chodzi o to, aby energia odnawialna była „bardziej przewidywalna”, co może sygnalizować większe wsparcie dla takich technologii jak biomasa czy biogaz i określenie perspektywy na najbliższe 10 lat z perspektywą do 15 lat.
Zatwierdzony projekt rozporządzenia na temat przyszłorocznej aukcji dla OZE, trafi teraz do uzgodnień międzyresortowych.
Projektu nie umieszczono na razie na stronach Rządowego Centrum Legislacji. Minister energii zapewnił jednak, że inwestorzy będą mogli poznać zasady przyszłorocznej aukcji na przełomie roku.
ME planuje też przeprowadzenie aukcji, która umożliwi migrację elektrowni biogazowych i małych elektrowni wodnych z systemu zielonych certyfikatów do nowego systemu wsparcia.
Źródło: www.gramwzielone.pl
Mamy przyjemność poinformować, że firma PPH-U s.c. „MEGA” Rafał Kowalczyk, Paweł Kowalczyk z siedzibą w miejscowości Rząśnik już po raz drugi z wynikiem pozytywnym ukończyła proces certyfikacji dla zrównoważonej biomasy stałej – system oparty na zasadach należytej staranności (SNS) na zgodność ze standardem SWP-SNS:2015, edycja 1.1 System Weryfikacji Pochodzenia dla Biomasy Leśnej i AGRO.
Zakres systemu SNS obejmuje wymagania dla systemu opartego na zasadach należytej staranności (SNS) w zakresie oceny ryzyka źródeł pochodzenia biomasy oraz prowadzenia bilansu masy.
W wyniku tego audytu został wydany certyfikat Systemu Należytej Staranności o Nr Q&R_582.
Proces certyfikacji przeprowadziła jednostka certyfikująca Q&R Polska Sp. z o.o. z Lublina.
Aktualność certyfikatu SNS można sprawdzić w bazie wydanych certyfikatów: http://ksub.pl/baza-certyfikatow/
Serdeczne GRATULACJE dla firmy i jej pracowników!
Z przyjemnością informujemy, że 24 listopada 2016 odbędzie się czwarta już edycja szkolenia
„Biomasa w świetle najnowszych przepisów prawnych
w kontekście zmian do ustawy o OZE
i rozporządzeń wykonawczych”
Szkolenie poprowadzą
pani Aleksandra Świerszczewska — Ekspert ds. systemów wsparcia, pracownik URE,
pan Mariusz Radziszewski z Departamentu Energii Odnawialnej Ministerstwa Energii
oraz pan Mariusz Stolarski — profesor Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego.
Pełen program szkolenia znajduje się TUTAJ
Formularz zgłoszeniowy TUTAJ
Organizatorem szkolenia jest firma MS Consulting
Partnerem wspierającym jest Uniwersytet Warmińsko-Mazurski.
W dniu 11.10.2016 r. na stronach Rządowego Centrum Legislacji pojawił się projekt Rozporządzenia w sprawie szczegółowego zakresu obowiązku i warunków technicznych zakupu ciepła z odnawialnych źródeł energii oraz warunków przyłączania instalacji do sieci.
Obowiązek zakupu ciepła został określony w art. 116 ust. 1 ustawy o OZE, a projekt rozporządzenia określa szczegółowy zakres obowiązku i warunki techniczne zakupu tego ciepła. Obowiązek zakupu ciepła dotyczy przedsiębiorstw energetycznych zajmujących się obrotem ciepłem lub jego wytwarzaniem i sprzedażą odbiorcom końcowym.
Projekt ww. rozporządzenia wykonawczego zawiera regulacje dotyczące m.in. „warunków przyłączenia do sieci, w tym wymagania techniczne w zakresie przyłączania do sieci instalacji termicznego przekształcania odpadów, a także odnawialnego źródła energii, innych niż instalacja termicznego przekształcania odpadów, ciepła wytworzonego z odnawialnych źródeł energii z wyłączeniem ciepła wytworzonego w instalacjach spalania wielopaliwowego innego niż ciepło użytkowe wytworzone w wysokosprawnej Kogeneracji”.
Zobowiązane przedsiębiorstwo energetyczne realizować będzie obowiązek poprzez zakup oferowanego ciepła z instalacji OZE przyłączonej do danej sieci ciepłowniczej, na podstawie umowy, o której mowa w art. 5 ustawy Prawo energetyczne.
Rozliczenie za zakup ciepła z instalacji ma się odbywać m.in. na podstawie taryfy wytwórcy ciepła z instalacji, zatwierdzonej przez Urząd Regulacji Energetyki. Przy czym wytwórcy ciepła z instalacji OZE mają stosować zasady ogólne kalkulacji cen ciepła, które są określone w przepisach wydanych na podstawie art. art. 46 ust. 5 i 6 ustawy Prawo energetyczne.
W przypadku, gdy ciepło zostanie wytworzone w instalacji, w której są spalane biomasa, biopłyny, biogaz lub biogaz rolniczy wspólnie z innymi paliwami, obowiązek zakupu ma dotyczyć jedynie części wytworzonego ciepła, odpowiadającej wartości energetycznej biomasy, biopłynów, biogazu lub biogazu rolniczego w łącznej wartości energetycznej wszystkich paliw zużytych do wytworzenia ciepła w tej instalacji.
W przypadku instalacji oddanych do użytku po dniu wejścia w życie rozporządzenia, dla której rezerwę zainstalowanej mocy cieplnej stanowią urządzenia do wytwarzania ciepła z innych źródeł niż odnawialne źródła energii oddane do użytku po dniu wejścia w życie rozporządzenia, wykorzystywane w okresie szczytowego zapotrzebowania na ciepło lub celem dotrzymania parametrów pracy sieci, cały strumień ciepła objęty jest obowiązkiem zakupu. Zainstalowana moc cieplna tych urządzeń musi być mniejsza lub równa zainstalowanej mocy cieplnej danej instalacji. Instalacja wraz tymi urządzeniami musi stanowić jedno źródło ciepła.
Cytowany w komunikacie ME wiceminister energii Andrzej Piotrowski zwraca uwagę, że przy projektowaniu rozporządzenia wykorzystane zostały zapisy Prawa energetycznego (art. 7 ust. 1).
– Zgodnie z nim dystrybutor ciepła jest zobowiązany do przyłączenia w pierwszej kolejności instalacji określonej w art. 116 ust. 1 ustawy o OZE, ale pod warunkiem wytworzenia ciepła ze źródeł odnawialnych – komentuje wiceminister energii. – Chciałbym zwrócić uwagę, że nie ma powodu by zapisy rozporządzenia wpłynęły na wzrost cen ciepła. Świadczy o tym fakt, że w ustawie o OZE zawarte są limity ilościowe odbioru ciepła ze źródeł odnawialnych, a rynek ciepła jest rynkiem regulowanym.
Ministerstwo Energii informuje, że w zakresie kalkulacji cen ciepła sprzedawanego odbiorcom końcowym projekt rozporządzenia dotyczącego zakupu ciepła z OZE wprost odwołuje się do przepisów, na podstawie których przedsiębiorstwa energetyki cieplnej (PEC) obecnie sprzedają ciepło systemowe.
– Chodzi o przepisy wydane na podstawie ustawy Prawo energetyczne, w tym rozporządzenie Ministra Gospodarki w sprawie szczegółowych warunków funkcjonowania systemów ciepłowniczych – komentuje wiceminister Piotrowski.
ME informuje, że wspomniany przepis precyzuje, że obrót ciepłem dokonywany jest na podstawie umowy sprzedaży, a rozliczenia z tego tytułu są prowadzone w sposób określony przez przedsiębiorstwo ciepłownicze, dystrybutora ciepła oraz przedsiębiorstwo obrotu ciepłem w umowach sprzedaży ciepła lub umowach kompleksowych.
– Nie ma zatem możliwości zatwierdzenia i zakupu ciepła po stawkach wyższych od ustalonych przez Prezesa URE. Ponadto, jeżeli świadczenie usług przesyłania, dystrybucji lub umowy kompleksowej powoduje wzrost opłat przedsiębiorstwo ciepłownicze ma prawo odmówić zawarcia umowy na te usługi – zapewnia wiceminister Piotrowski.
Źródło: GramwZielone.pl
Jak informuje Urząd Regulacji Energetyki od 1 października br. zmianie uległy zasady realizacji obowiązku w zakresie uzyskania i przedstawienia do umorzenia świadectw efektywności energetycznej lub uiszczenia opłaty zastępczej, w związku z wejściem w życie ustawy z dnia 20 maja 2016 r. o efektywności energetycznej.
URE informuje, że za okres trzech pierwszych kwartałów tego roku realizacja obowiązku umorzenia świadectw efektywności energetycznej (tzw. białych certyfikatów) będzie się odbywać na zasadach określonych w ustawie z dnia 15 kwietnia 2011 r. o efektywności energetycznej.
Natomiast za okres ostatniego kwartału br. i za lata następne realizacja obowiązku umarzania białych certyfikatów będzie prowadzona na zasadach określonych w ustawie z dnia 20 maja 2016 r. o efektywności energetycznej, która weszła w życie z dniem 1 października br.
W związku ze zmianami w przepisach, aby zrealizować obowiązek za 2016 rok w zakresie przedstawienia do umorzenia świadectw efektywności energetycznej, należy złożyć do URE dwa odrębne wnioski, które można znaleźć na stronie URE.
Źródło: gramwzielone.pl, www.ure.gov.pl
Informacje o szkoleniach
, News
/
26 października 2016
SZCZEGÓŁY
DATA
26 października 2016
W dniach 19-21 października 2016 r. w Centrum Expo XXI w Warszawie już po raz szósty odbyły się Międzynarodowe Targi Energii Odnawialnej i Efektywności Energetycznej RENEXPO® Poland
Patronem honorowym RENEXPO 2016 byli
KONFERENCJA Z ENERGIĄ
czyli
„Przyszłość polskiej biomasy”
odbyła się
21 października 2016 r.
w Warszawskim Centrum EXPO XXI
W tegorocznej konferencji organizowanej przez KAPE oraz partnerów BIOCONTROL Sp. z o.o. oraz Stowarzyszeń Branżowych uczestniczyło ponad 90 uczestników, co należy uznać jako ogromny sukces tego wydarzenia.
ORGANIZATOR KONFERENCJI
Konferencja organizowana w ramach międzynarodowego projektu Bioenergy4Business
PARTNERZY WSPIERAJĄCY KONFERENCJĘ
PATRONI MEDIALNI KONFERENCJI
Uczestnikami wydarzenia byli przede wszystkim dostawcy biopaliw, producenci kotłów, operatorzy ciepłowni na biomasę, przedstawiciele środowiska naukowego, Dyrekcji Lasów Państwowych, Polskiej Leśnej Izby Gospodarczej, Stowarzyszenia Producentów Polska Biomasa, reprezentaci administratora systemu certyfikacji dla biomasy stałej Krajowego Spisu Uwierzytelnionej Biomasy (www.ksub.pl) oraz Miejskiej Spółki Komunalnej Sp. z o.o. w Złoczewie, stowarzyszenia rolnicze i leśne oraz inne osoby zainteresowane.
Podczas spotkania prelegenci poruszyli ważne tematy dotyczące przyszłości polskiej biomasy, gdzie między innymi:
Pani Maria Śmietanka, Krajowy Punkt Kontaktowy Programów Badawczych UE – Horyzont 2020 omawiała możliwości finansowania innowacyjnych projektów w ramach programu Horyzont 2020 –
Pan Ryszard Gajewski, Prezes Stowarzyszenia Polska Izba Biomasy przedstawił temat związany z oceną wpływu nowych regulacji na energetyczne wykorzystanie biomasy –
Pani Joanna Sienkiewicz, Wdrażanie Projektów Rozwojowych, Dyrekcja Generalna Lasów Państwowych, która zaprezentowała temat pt. „Wykorzystanie biomasy lokalnej na cele energetyczne” –
Przedstawiciele Krajowego Spisu Uwierzytelnionej Biomasy – www.ksub.pl – Pani Agnieszka Kędziora-Urbanowicz oraz Pan Adam Sarnaszek przedstawili prezentację nt. kwalifikowania wytworzonej energii elektrycznej z OZE w kontekście „nowego” i „starego” systemu wsparcia (system zielonych certyfikatów oraz system aukcyjny) –
Temat konferencji w dalszym ciągu pozostaje AKTUALNY w kontekście ciągłych zmian w przepisach prawnych oraz potrzeby wymiany doświadczeń dotyczących perspektyw rozwoju produkcji ciepła i energii elektrycznej z biomasy w aspekcie funkcjonującego rynku, w odniesieniu do łańcucha dostaw biomasy, nowoczesnych technologii produkcji i spalania biomasy, dlatego już dziś zapraszamy do udziału w kolejnych wydarzeniach organizowanych wspólnie z Krajową Agencją Poszanowania Energii (KAPE).
W imieniu organizatora głównego KAPE serdecznie dziękujemy!
SZCZEGÓŁY
DATA
25 października 2016
Niniejszym informujemy, że dnia 24 października 2016 r. Dyrektor Generalny Lasów Państwowych podpisał Zarządzenie nr 46 w sprawie sprzedaży drewna przez Państwowe Gospodarstwo Leśne Lasy Państwowe, które będą obowiązywać w 2017 r.
Przedstawiciele Krajowego Spisu Uwierzytelnionej Biomasy – www.ksub.pl – jako członkowie Komisji Leśno-Drzewnej powołanej przy Generalnej Dyrekcji Lasów Państwowych brali czynny udział w pracach nad nowymi zasadami sprzedaży drewna w LP, w tym drewna energetycznego.
W zarządzeniu opisane są zasady dotyczące powołania przez PGL Lasy Państwowe sieci tzw. Składnic Drewna Energetycznego.
Do zadań Składnic Drewna Energetycznego będzie należała m.in. realizacja usług zagospodarowania drewna energetycznego i produkcji biomasy na rzecz podmiotów zewnętrznych, tj. producentów energii i ciepła z biomasy leśnej.
Już niebawem Zarządzanie nr 46 pojawi się PIB na stronie LP: LASY PAŃSTWOWE
SZCZEGÓŁY
DATA
20 października 2016
BPIC Sp. z o.o. Brytyjsko-Polski Instytut Certyfikacji i Szkoleń otrzymał autoryzację do certyfikacji biomasy na cele energetyczne.
W dniu 10 października 2016 r. jednostka certyfikująca BPIC Sp. z o.o. Brytyjsko-Polski Instytut Certyfikacji i Szkoleń z siedzibą w Warszawie (www.bpic.pl) uzyskała od Administratora Systemu Certyfikacji dla zrównoważonej biomasy na cele energetyczne autoryzację o numerze 3-2016/SWP-SNS/KSUB do prowadzenia procesów certyfikacji systemów opartych na zasadach należytej staranności (SNS) dla biomasy stałej na cele energetyczne wg standardu SWP-SNS:2015 System Weryfikacji Pochodzenia biomasy leśnej i AGRO.
Decyzja o uzyskaniu autoryzacji Nr 3-2016/SWP-SNS/KSUB – POBIERZ TUTAJ.
Certyfikacja biomasy stałej na cele energetyczne jest jednym z modeli uwierzytelniania pochodzenia biomasy przeznaczanej do produkcji energii elektrycznej z OZE. Wymóg uwierzytelniania pochodzenia spalanej biomasy stosowany jest przez energetykę zawodową w ramach korzystania z systemu wsparcia dla wytwarzania zielonej energii.
Certyfikacja biomasy na cele energetyczne funkcjonuje od 2014 r. i obecnie kilkadziesiąt podmiotów uczestniczących w łańcuchu dostaw, zarówno przedstawicieli producentów biomasy, operatorów logistycznych jak i wytwórców energii z OZE, uzyskało certyfikat systemu należytej staranności tzw. SNS wydany przez autoryzowane jednostki certyfikujące.
Informacje o autoryzowanych jednostkach certyfikujących oraz podmiotów które uzyskały certyfikat SNS znajdują się na stronie Krajowego Spisu Uwierzytelnionej Biomasy – www.ksub.pl
Serdecznie gratulujemy!
SZCZEGÓŁY
DATA
19 października 2016
Prezes URE informuje, jak po wejściu w życie przepisów ustawy z 22 czerwca 2016 r. o zmianie ustawy o odnawialnych źródłach energii oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2016 r. poz. 925), kształtować się realizacja obowiązku w zakresie uzyskania i umorzenia świadectw pochodzenia oraz świadectw pochodzenia biogazu rolniczego albo uiszczenia opłaty zastępczej za 2016 rok.
Szczegóły wraz z przykładowymi wzorami wniosków o umorzenie świadectw pochodzenia lub świadectw pochodzenia biogazu rolniczego uwzględniające powyższy stan prawny znajdują się w Informacji Prezesa URE nr 54/2016 dotyczącej realizacji obowiązku w zakresie uzyskania i przedstawienia do umorzenia świadectw pochodzenia lub świadectw pochodzenia biogazu rolniczego albo uiszczenia opłaty zastępczej za rok 2016.
Więcej informacji na stronie URE: WWW.URE.GOV.PL
SZCZEGÓŁY
DATA
18 października 2016
Ministerstwo Energii opublikowało projekt rozporządzenia, w którym wskazuje zasady obliczania dopuszczalnej pomocy publicznej dla inwestycji w odnawialne źródła energii.
Resort energii informuje, że zgodnie z Wytycznymi Komisji Europejskiej ws. pomocy państwa na ochronę środowiska i energetykę (2014/C 200/01) oraz rozporządzeniem KE nr 651/2014 niektóre rodzaje pomocy publicznej przyznanej na inwestycje OZE można uznać za zgodne z prawem UE, a rolą państw członkowskich jest ustalenie zasad pomocy publicznej i przeciwdziałanie możliwości wystąpienia nadwsparcia.
W projekcie rozporządzenia wskazano wzory, które umożliwiają obliczenie dopuszczalnej pomocy publicznej, dzięki czemu inwestorzy, którzy otrzymali już pomoc publiczną na etapie inwestycyjnym, będą mogli obliczyć wysokość maksymalnej pomocy możliwej do uzyskania na etapie operacyjnym – np. na podstawie wygranej aukcji.
Projekt rozporządzenia Ministerstwa Energii ws. obliczania pomocy publicznej dla OZE jest dostępny TUTAJ
Źródło: www.gramwzielone.pl
SZCZEGÓŁY
DATA
18 października 2016
W dniu 26.10.2016 r. zostało opublikowane Rozporządzenie Ministra Energii z dnia 17 października 2016 r. w sprawie zmiany wielkości udziału ilościowego sumy energii elektrycznej wynikającej z umorzonych świadectw pochodzenia potwierdzających wytworzenie energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii w 2017 r.
Obowiązek OZE w zakresie energii ze źródeł odnawialnych w 2017 roku wyniesie 15,4 % (z wyjątkiem biogazowni), a obowiązek związany z zakupem zielonych certyfikatów wydawanych za produkcję energii elektrycznej w biogazowniach rolniczych wyniesie 0,6 %.
Rozporządzenie wejdzie w życie z dniem 30 listopada br.
Nowelizacja Ustawy o OZE z 22.06.2016 r. wskazuje większy poziom niż w ww rozporządzeniu ME, tj. 0,65 % dla biogazowni i 19,35 % dla pozostałych źródeł odnawialnej energii.
Dokument można znaleźć w Monitorze Polskim na stronie: MONITOR POLSKI
SZCZEGÓŁY
DATA
18 października 2016
Mamy przyjemność poinformować, że firma BIOEKO NORD Sp. z o.o. z siedzibą w Czuprynowie już po raz drugi z wynikiem pozytywnym ukończyła proces certyfikacji dla zrównoważonej biomasy stałej – system oparty na zasadach należytej staranności (SNS) na zgodność ze standardem SWP-SNS:2015, edycja 1.1 System Weryfikacji Pochodzenia dla Biomasy Leśnej i AGRO. Zakres systemu SNS obejmuje cały łańcuch dostaw biomasy, co oznacza że wszystkie źródła pochodzenia biomasy zarówno biomasy pochodzenia leśnego, jak i AGRO zostały zweryfikowane i uwierzytelnione.
W wyniku tego audytu przedłużono ważność certyfikatu Systemu Należytej Staranności o Nr Q&R_584.
Proces certyfikacji przeprowadziła jednostka certyfikująca Q&R Polska Sp. z o.o. z Lublina.
Aktualność certyfikatu SNS można sprawdzić w bazie wydanych certyfikatów: http://ksub.pl/baza-certyfikatow/
Serdeczne GRATULACJE dla firmy i jej pracowników!
SZCZEGÓŁY
DATA
13 października 2016
Mamy przyjemność poinformować, że firma ARTEL Sp. z o.o. z siedzibą w Tarnowskich Górach już po raz drugi z wynikiem pozytywnym ukończyła proces certyfikacji dla zrównoważonej biomasy stałej – system oparty na zasadach należytej staranności (SNS) na zgodność ze standardem SWP-SNS:2015, edycja 1.1 System Weryfikacji Pochodzenia dla Biomasy Leśnej i AGRO. Zakres systemu SNS obejmuje cały łańcuch dostaw biomasy, co oznacza że wszystkie źródła pochodzenia biomasy zarówno biomasy pochodzenia leśnego, jak i AGRO zostały zweryfikowane i uwierzytelnione.
W wyniku tego audytu został wydany certyfikat Systemu Należytej Staranności o Nr Q&R_626.
Proces certyfikacji przeprowadziła jednostka certyfikująca Q&R Polska Sp. z o.o. z Lublina.
Aktualność certyfikatu SNS można sprawdzić w bazie wydanych certyfikatów: http://ksub.pl/baza-certyfikatow/
Serdeczne GRATULACJE dla firmy i jej pracowników!
SZCZEGÓŁY
DATA
10 października 2016
Serdecznie zachęcamy do lektury najnowszego numeru Magazynu BIOMASA, w którym znalazł się wywiad z Agnieszką Kędziorą-Urbanowicz oraz Adamem Sarnaszkiem na temat systemu należytej staranności SNS i zmian w przepisach w tym zakresie.
I EDYCJA FORUM PELLETU ZA NAMI!
Wydarzenie zorganizowane przez Biomass Media Group w dniach 19-20 września 2016 r. w Rawie Mazowieckiej zakończyło się ogromnym sukcesem i udowodniło, że w polskiej branży pelletu drzemią olbrzymie pokłady energii, pomysłów i chęci do działania
Podczas dwóch dni prelekcji, warsztatów i paneli dyskusyjnych, przedstawiciele branży mieli okazję m.in. zapoznać się z prawnymi, technologicznymi i marketingowymi uwarunkowaniami produkcji, handlu oraz dystrybucji pelletu. W trakcie wydarzenia zostały zaprezentowane również najnowsze rozwiązania z zakresu spalania pelletu w domowych piecach, kotłach i palnikach.
Poruszano również problemy i wyzwania dla branży związane z wymaganiami, jakie należy spełnić aby otrzymać certyfikat ENplus czy DINplus. Podczas forum obecny był przedstawiciel EPC (European Pellet Council) – Pan Gilles Gauthier, który przedstawił aktualną sytuację europejskiego rynku producentów pelletu drzewnego.
PRZEDSTAWICIELE firmy BIOCONTROL Sp. z o.o., jako firmy eksperckiej i doradczej w zakresie systemów ENplus, DINplus czy SBP również uczestniczyli w tegorocznym wydarzeniu.
GRATULUJEMY ORGANIZATOROM SUKCESU ORAZ CZEKAMY NA KOLEJNE EDYCJE!
Więcej informacji i relacja z wydarzenia: http://magazynbiomasa.pl/forum-pelletu-podziekowanie/
Prezes Urzędu Regulacji Energetyki wyjaśnia pojęcie mocy zainstalowanej elektrycznej – Informacja nr 44/2016 w sprawie stosowania pojęcia „mocy zainstalowanej elektrycznej” z dnia 22.09.2016 r.
W związku z pojawiającymi się wątpliwościami interpretacyjnymi związanymi ze stosowaniem pojęcia „mocy zainstalowanej elektrycznej”, występującego zarówno w przepisach ustawy z 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii, jak i przepisach ustawy z 10 kwietnia 1997 r. – Prawo energetyczne, w Informacji Prezesa URE nr 44/2016 w sprawie stosowania pojęcia „mocy zainstalowanej elektrycznej” zostały zawarte szczegółowe wyjaśnienia dotyczące pojęcia mocy zainstalowanej elektrycznej wraz z przykładami przybliżającymi istotę zagadnienia problemowego.
POBIERZ: Informacja nr 44/2016
WIECEJ NA STRONIE: www.ure.gov.pl
źródło: www.ure.gov.pl
Przedstawiciele Krajowego Spisu Uwierzytelnionej Biomasy – www.ksub.pl – jako członkowie Komisji Leśno-Drzewnej powołanej przy Generalnej Dyrekcji Lasów Państwowych biorą czynny udział w pracach nad nowymi zasadami sprzedaży drewna w LP, w tym drewna energetycznego. Zarządzenie obejmuje szesnaście zagadnień dotyczących m.in. rozwiązań służących oznaczaniu surowca drzewnego (w tym również drewna energetycznego) pod kątem przyszłych nabywców, a także kwestii związanych z funkcjonowaniem portalu e-drewno.
Posiedzenia Komisji Leśno-Drzewnej odbywają się cyklicznie w dniach 9.08.2016 r., 23.08.2016 r., 21.09.2016 r.
Oficjalne powołanie do Komisji Leśno-Drzewnej przedstawicieli KRAJOWEGO SPISU UWIERZYTELNIONEJ BIOMASY: